Update cookies preferences

Fenomén rozhliadní: Prečo na Slovensku rastú ako huby po daždi?


Všimli ste si to aj vy? Kamkoľvek sa na Slovensku pozriete, zdá sa, že na každom druhom kopci vyrástla nová rozhľadňa. Drevená, kovová, moderná architektonická, alebo pripomínajúca stredovekú strážnu vežu. Ešte pred desiatimi rokmi boli skôr raritou, dnes sú takmer povinnou zastávkou každého regionálneho turistického sprievodcu.

Stali sa z nich doslova pútnické miesta. Plnia sa rodinami s deťmi, turistami v najnovšom outdoorovom oblečení aj influencermi hľadajúcimi dokonalý záber. Čo stojí za týmto boomom? Prečo nás to tak magicky ťahá nahor a prečo obce a mikroregióny investujú státisíce práve do nich?

Poďme sa pozrieť na dôvody, prečo Slovensko zažíva „dobu rozhľadňovú“.

1. Motor menom „Eurofondy“ a súťaživosť

Buďme úprimní, za mnohými z týchto projektov stoja peniaze. Pre malé obce a regionálne združenia boli (a stále sú) programy cezhraničnej spolupráce alebo rozvoja vidieka doslova zlatou baňou. A rozhľadňa je dokonalý projekt.

Je to viditeľné, relatívne rýchlo postaviteľné a perfektne sa hodí do kategórie "rozvoj turistickej infraštruktúry".

K tomu sa pridáva prirodzená lokálna súťaživosť. Keď má susedná dedina rozhľadňu, ktorá láka cez víkend stovky ľudí, tá naša ju musí mať tiež. A ideálne o dva metre vyššiu, s lepším výhľadom a originálnejšou architektúrou. Tento "zbrojársky pretek" vo výhľadoch poháňa výstavbu stále nových a nových veží.

2. Psychológia odmeny: Maximálny zážitok za málo námahy

Toto je kľúčový dôvod našej lásky k nim. Rozhľadne sú stelesnením princípu "nízko visiaceho ovocia".

Na rozdiel od vysokohorskej turistiky, kde na panoramatický výhľad potrebujete hodiny stúpania, kondíciu a dobré počasie, k rozhľadni sa často dostanete po polhodinovej nenáročnej prechádzke lesom. Niektoré sú dokonca dostupné takmer autom.

Je to ideálny cieľ pre moderného človeka:

  • Rodiny s deťmi: Výlet je dostatočne krátky, aby ho zvládli aj malé nohy, a veža na konci je pre deti obrovskou motiváciou.
  • Víkendoví turisti: Chcete ísť do prírody, ale nechcete sa zničiť. Rozhľadňa je jasný a dosiahnuteľný cieľ.
  • Každý: Ten pocit, keď vyjdete posledný schod a otvorí sa pred vami 360-stupňová panoráma... to je okamžitá a silná dávka dopamínu.

3. Hľadanie „nadhľadu“ v uponáhľanej dobe

Žijeme rýchlo. Sme zavretí v kanceláriách, autách a bytoch, neustále pozeráme do obrazoviek, ktoré sú pár centimetrov od našich očí. Psychicky sme preťažení detailmi a "mikro-problémami".

Výstup na rozhľadňu je viac než len fyzický akt. Je to psychologická úľava.

Keď stojíte hore, všetko pod vami sa zmenší. Autá vyzerajú ako hračky, domy ako kocky a vaše každodenné starosti sa zrazu zdajú byť rovnako malé a vzdialené. Získate doslova nadhľad. Ten pocit, že svet je oveľa väčší a vy ste jeho súčasťou, je neuveriteľne oslobodzujúci a nabíja energiou.

4. Doba Instagramová: Lov na dokonalý záber

Nesmieme zabudnúť na vizuálny aspekt. Žijeme v dobe, kedy platí "nefoť, akoby si tam nebol". Rozhľadne sú neuveriteľne fotogenické. A to nielen výhľad z nich, ale často aj ony samé.

Architekti sa predbiehajú v tom, kto navrhne originálnejšiu stavbu. Máme tu špirály, drevené lode (ako tá na vrchu Dubeň), alebo moderné umelecké diela (ako Čerešenka pri Košiciach).

Záber z vrcholu, kde vietor fúka do vlasov a v pozadí je nekonečná krajina, je presne ten typ obsahu, ktorý chceme zdieľať. Rozhľadne sa stali perfektnými "foto-pointami", ktoré generujú vlastný marketing a lákajú ďalších a ďalších návštevníkov.

Sú len dobré? Alebo aj vizuálny smog?

Samozrejme, tento boom má aj svoju odvrátenú tvár. Niekedy sa zdá, že sa súťaž o dotácie a návštevníkov vymkla spod kontroly.

Popri architektonických skvostoch, ktoré citlivo zapadli do krajiny, vznikajú aj generické drevené "posedy", ktoré pôsobia lacno a narúšajú horizont. Debata o tom, kde je hranica medzi rozvojom turizmu a vizuálnym smogom, je čoraz hlasnejšia.

Záver

Či už ich vnímame ako skvelý cieľ na výlet, alebo ako diskutabilný stavebný trend, jedno je isté: fenomén rozhliadní je tu a odráža našu dobu.

Je to zmes európskych peňazí, lokálnej hrdosti, našej potreby rýchlych odmien, hľadania psychického "nadhľadu" a túžby po dokonalej fotke.

A úprimne? Ak nás tieto stavby dokážu vytiahnuť z obývačiek, prejsť sa po lese a na chvíľu sa len tak pozerať do diaľky, potom svoju hlavnú úlohu plnia dokonale.


René

Som nadšený cestovateľ a fotograf, ktorý miluje objavovanie nových miest a kultúr. Mojou vášňou je zachytávať krásu sveta prostredníctvom objektívu a zdieľať ju s ostatnými. Na svojich cestách sa snažím objavovať skryté klenoty a netradičné miesta, ktoré ponúkajú jedinečné zážitky.

Novšie Staršie